Eerst en vooral excuses voor het niet deftig bijhouden van de blog. Ik wist dat het al even geleden was, maar nu ik even terug kijk staat er eigenlijk echt nog niets op :-)
Tijd om daar iets aan te doen (ik zal me zo veel mogelijk proberen te herinneren)
Voor zover jullie op de hoogte zijn zit ik nog steeds op de tram naar De Panne. Ik kan jullie bij deze gerust stellen: de tram is gearriveerd :-) Heeft wel dik twee uur geduurd, wat vrij schandalig is voor de triestige 30? Km kust. Ondertussen was het dan ook al dik na 22u en reden er geen bussen meer naar Dunkerque (verlengde van de kusttram maar dan over de Franse grens). Het werd dan ook tijd voor de eerste overnachting en dat nog steeds op Belgische bodem.
Eerste poging was aanbellen bij willekeurige huizen waar er nog ligt brandde om een tentplek te veroveren in eventuele tuintjes. Dit leverde hilarische, doch ontmoedigende situaties op, van 'ik heb geen tuin geschikt voor een tentje' tot 'nee, ga is weg'. Dolle pret dus.
Uiteindelijk toch nog een mooi weiland gevonden met een aangenaam zachte modderige grond. Heerlijk relaxen! (NOT)
De tent voldeed volledig aan de verwachtingen: veel te klein, armzalige kwaliteit, geen binnenzeil, zijzakjes, ... Fijn om te weten dat er nog zekerheden zijn in het leven! :-)
De nacht was afschuwelijk. Superveel wind, waardoor het steeds leek of er volk rondliep buiten en aan de ritssluiting aan het frutselen was. Gelukkig was ik ook hierop voorzien en na enkele uren woelen toch maar oorstopjes ingestoken. Vanaf dat moment was het enkel nog miserie door tent en grond.
's Morgens ging de wekker goed op tijd (blijkbaar lag ik naast een treinspoor), maar geen probleem. Nu ik om 6.30 wakker was, kon ik de bus nemen van 7.15. Deze kostte verbazingwekkend genoeg maar €1.40. Het eerste maar jammer genoeg niet laatste betaalde vervoersmiddel.
Na aankomst in Dunkerque was het verder zoeken naar opties om in Calais te geraken. (West is west!)
Na enkele luttele kilometers op de step vond ik de juiste oprit en haalde het liftbordje boven.
Dolle pret! Eerste lift in het Frans, triestige conversatie!
De jongeman zette me af OP de autostrade (bredere pechstrook, maar toch). Voordeel: rechte lijn naar Calais.
Na amper 2 minuten wachten stopte er reeds een auto: 'Ocharme, dit is echt een slechte plaats, waarschijnlijk sta je hier al super lang!' Ik ging hier niet tegen in en buitte zijn medelijden uit tot een rechtstreekse lift tot in de haven van Calais.
Hier aangekomen bleken de ferryprijzen toch behoorlijk fameus tegen te vallen, dus ging ik maar op zoek naar de Eurotunnel (blijkbaar ergens aan de andere kant van Calais) Ikke blij dat ik mijn step bij had!!
Het vinden van de tunnel bleek een stuk moeilijker dan verwacht, dus was het al snel tijd om iets te gaan drinken en het internet van de Subway (broodjes (was trouwens niet lekker!)) te misbruiken om een duizendtal couchrequests vooruit te sturen richting Dover. Vervolgens (dik in de namiddag) terug op zoek naar de Eurotunnel.
Ik zal niet de gehele tocht uit de voeten doen, laat ons gewoon stellen dat diejen tunnel niet gevonden wilt worden!! Ikke dus sipjes en hongerig naar de KFC (is eens iets anders dan MacDo of frituur).
Bij KFC internet nog eens gecheckt en één antwoordje ontvangen van een zeker Robert (achter in de 40, maar ne couch is ne couch! :-) )
Deze mens woont vlak bij de haven van Dover (GB) dus hiermee was de knoop doorgehakt, de ferry zal het zijn. Hopla, helemaal terug naar de andere kant van Calais, ticketje boeken voor de ferry.
1,5u later, aankomst in Engeland, Dover. Blijkt dat de klok daar een uur achterloopt.
Het was een lange dag en weinig productief qua afstand. Het lijkt een gewoonte te worden op deze reis/experiment...
Nee Ramses, tot op dit moment nog geen opdrachten, blijkbaar zijn mijn dobbelstenen daar tegen :-)